FARUK HAKSAL
ÇAĞDAŞ AHLAKIN YAPI TAŞLARI
Bizim yıllardır yayında tuttuğumuz www.soruyusormak.com adlı bir sitemiz var
Sitenin adı başlangıçta oldukça yadırgandı.
Direndik.
Çünkü bizler, düşünce faaliyetinin en temel öğesinin soruyu sormak olduğunu düşünüyoruz
Soruyu sorabiliyorsanız, zaten o sorunun yanıtı ile ilişki içindesiniz demektir. Çünkü sorgulamak, aydınlık düşüncenin ilk adımıdır.
Yanıtlara hemen ve çabucak ulaşamayabilirsiniz. Bulduğunuz yanıtları, iki adım sonra değiştirip, geliştirebilirsiniz.
Ama kalkış noktası sorunun sorulmasıdır
Sorgulamayı yöntem bellemek, bilinen gerçeklik ile tatmin olmamak demektir. O gerçekliğin nedenlerini, arka planını, oluşma sürecini irdelemek demektir.
Aydınlanma süreci, irrasyonel kabullenişlere karşı çıkarak doğmuş ve gelişmiştir.
Verilenlerle yetinmek, beyin yıkama girişimlerine boyun eğmek, gerçeğe duyulan tutkunun toplumsal dayatmalar altında ezilmesine izin vermek taassuptur, yobazlıktır, sıradanlıktır, kişisel zafiyettir.
Gerçek bir aydın olabilmek için, öncelikle soruyu soracağız
Ve giriştiğimiz sorgulamanın sonucunda ortaya çıkacak olan yanıtlardan korkmayacağız. Yanıt ne olursa olsun, ne kadar acıtırsa acıtsın, ona çıplak gözle bakma yiğitliğini sürdüreceğiz.
Gerçek sevgisi, felsefenin ilk adımıdır.
Felsefe, Yunanca "phileo"= sevgi "sophia"= bilgi sözcüklerinden birleşerek oluşan bir kavramdır.
Philosophia = bilgelik arayışı, bilgiyi sevmek, bilgi severlik, araştırmak ve peşinde koşmak anlamlarına gelmektedir. Filozof da bilgeliğe ulaşmaya çalışan kişidir.
Bir başka söyleşiyle filozof, bilgeliği seven kişi anlamına gelen bir isimdir
Filozof, gerçeği arayan, onu yaşamının pusulası haline getiren, dünyada karşısına ne çıkarsa çıksın, onu özgürce sorgulayan ve dolayısıyla da, soru soran kişidir.
Soruyu soran insan, siyaseti sorgular, tüm yerleşik inançları sorgular, toplumsal değer yargılarını sorgular, bizlere verilmiş kültür dinamiklerinin her birini ayrı ayrı ve müstakil olarak sorgular
Bunu yaptığı için ise, yerleşik düzen ve onun ön-kabulleri ile her daim karşı karşıya gelir.
Siyasetin palavralarına, toplumsal kültürün bizlere enjekte ettiği tüm öğelere kuşku ile bakar, tüm ön-kabullere bilimsel bir sorgulama yöntemi ile yaklaşır
Ve bütün bu öğeleri dikkatle ve titizlikle ve objektif bir bakış açısı ile didik didik eder.
Kirli siyaseti de-şifre eder.
Batıl inançların dibini oyar.
Çıkar amaçlı örgütlenmelerin karşısında yer alır
Ve bütün bu çabaları da, hiç bir kişisel çıkarın kirine bulaştırmadan özveri ile ve aydın namusu ile sürdürür; hiçbir beklentisi olmadan, dürüstçe hayata geçirir.
Ve sorumluluklarını yerine getirmiş olmanın iç huzuru ile başını yastığına koyar ve rahat bir uykuya kendisini bırakır.
Ve İşte böyle sayın seyirciler
Hayat, sırça köşkümüzden seyretmekle yetineceğimiz bir trajedi değildir
Namus Her an, her zaman ve her zeminde sınanarak yaşamaya geçirilen acımasız
bir namus
İşte gerçeği sorgulamanın bizi götüreceği nihai liman budur.
Namus gerçek sevgisi sorgulama ve iç-bene saygı
İşte çağdaş laik ahlakın yapı taşları bizce bu öğelerdir.