NEVZAT LALELİ
TEK KALP VÜCUT OLMAK
Gençlik inceleme yazı serisi
HAY-DER Gn Başk
İslam, kendi müntesiplerini (bağlılarını) tek kalp, tek vücut olarak görmek ister. Bunu birçok ayette ve birçok hadis-i şerifte ortaya koymakta, Müslümanların bu özelliğe uymaları halinde dünya ve ahret saadetine erişeceklerini aksi halde dünya ve ahirette elim bir azaba uğrayacaklarını (Saf suresi 10 11. Ayetler) haber vermektedir.
İslamın kaynakları bu hakikati haykırırken, Asr-ı saadet bu birlikteliğin örnekleri ile doluyken, zamanımız Müslümanlarının birbirinden kopuk parça parça olması, elbette ki zamane Müslümanlarının hele hele onları tesiri altında bulunduran bir takım şeyhlerin ve idarecilerin nefsaniyetinden başka bir şey değildir.
İkaz ve irşad edildiğimiz bir Hadis-i Şerifte; Aynı sofrada ve aynı kaptan yemek yiyen sahabeleri görünce Allahın Resulü; Bir gün gelecek ki Ümmetimin düşmanları onların üzerine sizin şu kabın üzerine geldiğiniz gibi her yönden geleceklerdir buyurdu.
Sahabeler sordular; Ya Rasulallah O gün Ümmetin sayısı az mı olacak?
Hayır. Çok olacaktır. Ama onlar, su üzerinde ki saman çöpleri gibi dağınık bulunacaklardır buyurdu.
Ben baş olayım, benim sözüm daha doğru, benim taraftarım daha çok gibi İslamın değer vermediği ama zamanımız sistemlerinin baş tacı yaptığı bu nefsaniyet hali, bu havada olanların, onlara uyarak yanlışa gidenlerin ve içinde bulundukları toplumun aslında her gün başını ağrıtacaktır. Ama hey hat Her şey görene, köre ne
BİRLİK OLMAK ŞARTTIR
Cenab-ı Hak, kitabı keriminde; Hepiniz, Allahın ipine sarılın, ayrılıp tefrikaya düşmeyin (Ali İmran 103) buyurarak, bizlerin sosyal hayatta nasıl hareket etmemiz gerektiğini açıklamaktadır. Allahın ipine sarılmak, Kurana sarılmaktır. Kuran ise baştan sona serapa birlik ve beraberlik emretmektedir. Arkasında gelen ayette ise zaten ayrılıp tefrikaya düşmemiz yasaklanmış (haram kılınmış) bulunmaktadır.
Saf suresinde geçen bir ayette ise Bünyan-ı mersus buyrularak Müslümanlar arasında ki birlikteliğin bir duvarın tuğlalarının birbirine girift olması tarifi yapılmaktadır.
Müslümanların birlikteliği, pratik olarak nasıl sağlanır? sorusunu kendimize sorar da bunun cevabını ararsak, karşımıza onların tek baş (başkan, reis, imam, lider, önder) etrafında toplanmalarından başka çözüm çıkmaz.
İşte Asr-ı Saadet böyle bir yapıya sahipti. Aynı zamanda toplumun İmamı (lideri, komutanı) da olan Peygamberimizin vefatından sonra onun yerine (İmamet makamına) geçen halifeler (Devlet başkanları) döneminde de İslam birliği korunmuştur. Bu birlik sayesindedir ki İslam toplumu saadet içinde yaşarken, bu saadeti kendi dışındaki insanlara ve topluluklara da taşımış, oralara fetihler gerçekleştirmişlerdir.
Bir kere daha ifade etmeliyim ki fetihler, bu günkü işgallere benzemezler. Fetihler, toprak kazanmak, ülkeler elde etmek, orada ki insanlara zor ve baskı uygulamak değil, o insanların da mutlu yaşamalarını sağlamak için yapılır.
Osmanlı da yine tek başa bağlılık devam etmiştir. Rahmetlik ninem her zaman; Oğlum Baş başa bağlı, baş şeraite bağlı der, belki de bilmeden sistemi tarif ederdi. Osmanlının yıkılmasından sonra ise ortalık karıştı ve horozu çok olan yerde, sabah tez olur kaidesi işlemeye başladı. Bu zayıflığımızdan dolayıdır ki bu gün İslam âleminde kan ve gözyaşı hâkimdir.
Aklı eren siyasi otoriler; Müslümanlar güçsüz değil, başsızdır diyerek, yaşanan problemi yorumlamaktadırlar.
NEFSİNE UYANLAR OLACAKTIR
Ebu Hureyre (r.a) rivayetindeki bir Hadis-i Şerifte Peygamberimiz (s.a.v); Ben-i İsraili Peygamberleri idare ediyordu. Bir Peygamber ölünce onun yerine ikinci bir Peygamber geçiyordu. Ancak benden sonra Peygamber gelmeyecektir. Ama ardımdan emir sahibi Halifeler gelecektir. Ancak onlar müteaddid de (çok da) olabilirler.
Orada bulunanlar, Onlar hakkında bize ne buyurursunuz? Ya Resulallah dediklerinde Peygamberimiz (s.a.v); İlk biatınıza (bağlılığınıza) sadık kalın ve onlara hakkını verin(Buhari, Enbiya 50) buyurmuştur.
Yine bir başka Hadis-i Şerifte Peygamberimiz (s.a.v); Bir İmamınız (emiriniz) varken ikinci bir İmam çıkarsa, ikincisinin boynunu vurun buyurmaktadır.
Âlimlerimiz boynunu vurun ifadesini, ikincisinin etrafında toplanmayın ki o, ortaya çıkmaya cesaret edemesin diyerek yorumlamışlardır.
Peygamberimizin sevgili torunları Hazret-i Hasan ve Hüseyin efendilerimiz, nefsine uyan ve etrafına topladığı bir takım adamlarla baş olma iddiasındaki Muaviye ve onun oğlu Yezidin adamları tarafından şehit edilmişlerdir.
Selçuklularda ve Osmanlılarda da zaman zaman taht kavgaları yaşanmış, bu kavgaların taraftarları arasında birçok masum insan ölmüş ve çok kan dökülmüştür.
İslam tarihinin her döneminde bazı insanlar nefsinin isteği veya dış tahriklerle kapılarak baş olma iddiasına kapılmışlardır. Bunlar bu istekleriyle Müslümanların birlikteliğini bozarak, onları badirelerin içerisine sürüklenmesine sebep olmuşlardır.
Osmanlıda birlik ve beraberliğin muhafazası için işi yani tahta çıkmak ve tahtta kalmak işi sistemleştirilmiş, 700 sene boyunca ihtilaflara sebep olabilecek olaylar fazlaca yaşanmamıştır. Şehzadelerin taht talepleri henüz kımıldanma döneminde, Sultanın hafiyeleri tarafından Payitahta haber vermesi ile işler önlenmiş ve nadiren de olsa, isyan çıkaran şehzade idam edilmiştir.